شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

۴ راه تقویت سیستم ایمنی بدن

با اپليكيشن مشاوره پزشكي و روانشناسي مدافون مي توانيد هر روز هفته، در هر ساعتي با پزشك و روانشناس مشاوره كنيد

۴ راه تقویت سیستم ایمنی بدن

۴ بازديد

راه های فراوانی برای افزایش سیستم ایمنی در بدن وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی ۴ مورد آن خواهیم پرداخت. همراه مدافون باشید.

کاهش استرس

مطالعات ثابت کرده اند که استرس بدن را برای ابتلا به عفونت مستعد می کند. زیرا استرس به تولید بیشتر سیتوکین ها که باعث التهاب در بدن می شوند، کمک بسیاری می کند. از این رو استرس بالا موجب کاهش سیستم ایمنی در افراد می گردد. بدن شما، هنگامی که در معرض استرس نباشد، بهتر می‌تواند با بیماری‌ها بجنگد و زخم‌ها را درمان کند. یادگیری تکنیک‌های مربوط به مدیریت استرس، مثل مدیتیشن، تلفظ کنترل شده و صحبت کردن با مشاور روانشناس همگی روش‌هایی برای کمک به حفظ توانمندی سیستم ایمنی شما هستند.

خواب کافی

خواب یکی از اصلی ترین راه های کاهش استرس می باشد. همه ی ما می دانیم که استرس باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می گردد و از این رو کنترل میزان استرس، کمک بسیاری به افزایش سیستم ایمنی می نماید. در صورت کمبود خواب هورمون های استرس مانند: کورتیزول افزایش می یابند و همین امر موجب کاهش سیستم ایمنی بدن می گردد.

مطالعات نشان می دهند افرادی که کمتر از ۶ ساعت خواب شب دارند، ممکن است تا ۴ برابر بیشتر از افرادی که ۷ ساعت یا بیشتر می خوابند، سرما بخورند.

رژیم غذایی سالم

سیستم ایمنی بالا و سالم به تغذیه ی خوب و منظم نیاز دارد. به گفته محققان حدود 80 درصد سیستم ایمنی بدن در روده قرار دارد و روده سالم مقاومت بالاتری را برای بدن افراد به وجود می آورد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود می توانید از غذاهای تقویت کننده ی سیستم ایمنی مانند: مرکبات ، سیر، کلم بروکلی و اسفناج استفاده کنید. اگر در حال حاضر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، می توانید از از مکمل های ویتامین که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی چون ویتامین c، ویتامین B، ویتامین D و روی هستند، مصرف کنید.

در ادامه به معرفی برخی مواد غذایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند، خواهیم پرداخت:

  • مصرف انواع میوه ها و سبزیجات
  • نوشیدن آب کافی
  • مصرف غذاهای حاوی ویتامین C مانند: بروکلی، کیوی، پرتقال، لیمو، انواع توت ها
  • ویتامین D (غذاهای حاوی ویتامین D مانند: ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و آب پرتقال و نور خورشید)
  • غذاهای حاوی روی: گوشت قرمز، مرغ، آجیل و لبنیات

شیما سیدابراهیم، کارشناس تغذیه در این مقاله تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی را معرفی کرده است. تغذیه مناسب سیستم ایمنی

ورزش

همانند رژیم غذایی سالم، ورزش هم می‌تواند به سلامتی عمومی و در نتیجه داشتن سیستم ایمنی سالم کمک کند. زیرا ورزش کردن یکی از بهترین روش های تقویت سیستم ایمنی بدن و ارکان زندگی سالم است. چرا که باعث تقویت سیستم قلبی عروقی، کاهش فشار خون، کمک به کنترل وزن و همچنین حفاظت بدن در مقابل انواع بیماری‌ها می‌شود.

اما باید دقت داشته باشیم که ورزش سنگین و زیاد می تواند استرس زا باشد و برای سیستم ایمنی مضر باشد.

شما به کدام یک از مواردی که در بالا برای تقویت سیستم ایمنی معرفی شد، می پردازید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر دچار ضعف سیستم ایمنی هستید، در اپلیکیشن مدافون می توانید از بهترین پزشکان عمومی، برای استفاده از داروهای مناسب برای تقویت سیستم ایمنی خود مشورت کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.