شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

آرشیو مرداد ماه 1401

با اپليكيشن مشاوره پزشكي و روانشناسي مدافون مي توانيد هر روز هفته، در هر ساعتي با پزشك و روانشناس مشاوره كنيد

آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان تاثیر دارد

۷ بازديد
آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان تاثیر دارد


نتایج سه مطالعه که به تازگی انجام شده‌اند، نشان می‌دهد آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان تاثیر دارد.

 

 

به گزارش پایگاه اینترنتی سای تک، این سه مطالعه جدید که توسط محققان «مرکز پزشکی بیمارستان اطفال سینسیناتی» با همکاری محققان «دانشگاه سینسیناتی» انجام شد بر ارتباط میان آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت روانی در کودکان تاکید دارد.

مطالعه‌ای که قرار است امروز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) در نشریه Environmental Health Perspectives منتشر شود، نشان داد که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی هوا یک تا دو روز بعد با تشدید اختلالات روان شناختی در کودکان همراه است. این موضوع را افزایش استفاده از بخش اورژانس بیمارستان اطفال سینسیناتی برای مشکلات روان شناختی تایید کرده است.

این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که در محلات محروم زندگی می‌کنند، در مقایسه با سایر کودکان نسبت به اثرات آلودگی هوا بر سلامت روانی به ویژه در مورد اختلالات مرتبط با اضطراب و خودکشی حساس‌تر هستند.

دکتر «کول بروکامپ» نویسنده اصلی این مطلب می‌گوید: این مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد سطح آلودگی روزانه هوا در فضای باز با افزایش علائم روان شناختی مانند اضطراب و خودکشی در کودکان ارتباط دارد.

یک روانشناس آنلاین کودک، میتونه کمک بزرگی به حل مشکلات شما و فرزندتان کند، همین الان از روانشناس کودک مشاوره بگیر.

وی ادامه داد: با این حال برای تایید این نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است اما نتایج این مطالعه می‌تواند به راهکارهای پیشگیرانه جدیدی برای کودکانی منجر شود که علائم مرتبط با یک اختلال روان شناختی را تجربه می‌کنند. این واقعیت که کودکانی که در محله‌های فقیرنشین زندگی می‌کنند، بیشتر اثرات آلودگی هوا را بر سلامتی تجربه می‌کنند؛ می‌تواند به این معنی باشد که آلاینده‌ها و استرس‌زاهای محله می‌توانند اثرات هم‌افزایی بر شدت و فراوانی علائم روان شناختی داشته باشند.

آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان تاثیر دارد

دو مطالعه دیگر محققان بیمارستان سینسیناتی که به تازگی منتشر شده‌اند نیز موید تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان است.

یکی از این مطالعات که در نشریه Environmental Research منتشر شده است، ارتباطی را میان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک شدید (TRAP) با افزایش اضطراب نشان می‌دهد. اعتقاد بر این است که این مطالعه اولین پژوهشی است که از تصویربرداری عصبی برای ارتباط دادن قرار گرفتن در معرض TRAP با اختلالات متابولیکی در مغز و افزایش علائم اضطراب در کودکان سالم استفاده می‌کند. این مطالعه نشان داد که غلظت «میوینوزیتول» ( myoinositol) در مغز کودکانی که در معرض TRAP قرار گرفته بودند، افزایش یافته بود؛ میوینوزیتول نشانگر واکنش عصبی التهابی مغز به TRAP است.

مطالعه دیگری که در نشریه Environmental Research منتشر شد نیز، نشان داد که قرار گرفتن در معرض TRAP در سال‌های اول زندگی و در دوران کودکی به طور قابل توجهی با افسردگی و علائم اضطراب گزارش شده در سنین ۱۲ سال همراه بود. یافته‌های مشابه در مورد بزرگسالان نیز گزارش شده است اما تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباطات واضح میان قرار گرفتن در معرض TRAP و سلامت روان در کودکان بیشتر بوده است.
به گفته محققان، این مطالعات به صورت جمعی به شواهد در حال افزایشی کمک می‌کنند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سال های اول زندگی و در دوران کودکی می‌تواند به ابتلا به افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روانی در بزرگسالی منجر شود. با این حال لازم است تحقیقات بیشتری برای تکرار این یافته‌ها و کشف مکانیسم‌های اساسی برای این ارتباطات انجام شود.

همه چیز درباره هپاتیت

۱۰ بازديد

هپاتیت چیست؟

هپاتیت به زبان ساده آسیب به بافت کبد است. این آسیب ممکن است شدید یا خفیف باشد و میزان متفاوتی عارضه به همراه داشته باشد. هپاتیت ممکن است حاد یا مزمن باشد.

هپاتیت حاد: اگر این آسیب یک باره ایجاد شود و خود به خود رو به بهبود باشد، هپاتیت حاد نامیده می شود. این نوع هپاتیت ها خوش خیم هستند.

هپاتیت مزمن: علت هپاتیت مزمن ممکن است دلایل مختلفی باشد و در این بیماری آسیب به کبد، پایدار باقی می ماند.

انواع هپاتیت، A, B, C, D و E است.

هپاتیت A

این نوع هپاتیت اکثرا بر اثر مصرف آب یا غذای آلوده به وجود می آید. این نوع هپاتیت اکثرا خفیف تر از سایر هپاتیت هاست و کمترین آسیب به کبد را به همراه دارد. این هپاتیت معمولا در عرض ۶ ماه به طور کامل برطرف می شود.

هپاتیت B

این بیماری می تواند از طریق قرار گرفتن در معرض خون آلوده، سوزن و سرنگ آلوده، مایعات بدن و از مادر به نوزاد منتقل شود. این بیماری مزمن است و در بعضی موارد ممکن است منجر به آسیب طولانی مدت به کبد مانند سرطان کبد و یا سیروز کبدی شود.

هپاتیت C

این نوع هپاتیت تنها از طریق خون آلوده و از مادر به نوزاد منتقل می شود. این نوع هپاتیت هم می تواند در طولانی مدت می تواند موجب سرطان کبد یا سیروز کبدی شود.

هپاتیت D

در افرادی یافت می شود که به هپاتیت B نیز مبتلا باشند.

هپاتیت E

بیشتر در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی یافت می شود.

کبد چه نقشی در بدن دارد؟

کبد یکی از ارگان های مهم بدن انسان است که نقش های زیر را بر عهده دارد:

  • جذب و هضم غذا
  • خارج کردن مواد سمی از بدن
  • محلی برای ساخت و ساز داروها و هورمون های بد

اگر نیاز به مشاوره با پزشک متخصص گوارش و کبد بزرگسالان دارید، مدافون بهترین گزینه است.

آشنایی با پزشک متخصص گوارش و کبد آنلاین

 

چه نوع هپاتیتی در کودکان ممکن است رخ دهد؟

دلایل مختلفی برای هپاتیت وجود دارد. شایع ترین علت هپاتیت در کودکان، عفونت های ویروسی هستند. این عفونت ها در کودکان در اغلب موارد موجب بروز هپاتیت A می شود. این نوع از هپاتیت معمولا با درمان صحیح و غیرتهاجمی درمان می شود و اغلب اوقات عارضه ای از خود به جا نمی گذارد. در واقع هپاتیت A در 1 درصد از کودکان ممکن است عوارضی به جا بگذارد.

در کودکان هپاتیت های دیگری مانند B و C هم ممکن است رخ دهد اما این موضوع بسیار نادر است. در کشور ما، در واکسیناسیون کشوری از بدو تولد با سه دوز تزریق واکسن، در مقابل هپاتیت B انجام می شود. اما ممکن است که مادران بارداری که مبتلا به هپاتیت B هستند و از آن اطلاع ندارند، به کودکان خود این بیماری را منتقل کنند.  

در این مقاله با مزایای واکسیناسیون کودکان آشنا شوید:

مزایای واکسیناسیون کودکان

علت ابتلا به هپاتیت چیست؟

عفونت ها: شایع ترین علت عفونت های هپاتیت، عفونت های ویروسی هستند. عفونت های دیگری مانند عفونت های ادراری هم می تواند موجب بروز هپاتیت در کودکان شود.

هپاتیت های دارویی: مصرف بی رویه داروها می تواند موجب هپاتیت دارویی شود. یکی از دلایل شایع هپاتیت دارویی، مصرف بی رویه داروها است. مصرف بیش از حد داروهایی مانند استامینوفن است یا حتی ویتامین A می تواند موجب این بیماری شود. بنابراین مهم است که دارو به اندازه و تحت نظر پزشک مصرف شود.

مسمومیت ها و سموم: مصرف مواد غذایی یا ترکیبات گیاهی خاص می تواند موجب ابتلا به هپاتیت شود.

علائم هپاتیت چیست؟

تظاهرات بالینی هپاتیت اغلب غیراختصاصی هستند و ممکن است که بیماری به صورت مرموز وارد بدن شوند. اما علائم رایج هپاتیت در کودکان این موارد هستند:

شکم درد: در کودکان شکم درد یکی از علائم رایج هپاتیت است.

وجود زردی در بدن کودک: زردی ممکن است خفیف باشد و فقط در قسمت سفیدی چشم دیده شود و یا اینکه شدیدتر بوده و صورت، بدن و سایر اندام ها را نیز درگیر کند و بدن کودک کلا به رنگ زرد دربیاید. بنابراین زردی همیشه مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

بی اشتهایی: ممکن است این علامت به عنوان اولین علامت ظاهر شود.

همه چیز درباره هپاتیت

ادرار پررنگ یا مدفوع کم رنگ:  اگر با وجود میزان کافی مایعات، کودک ادرار پررنگ باشد، می تواند نشانه هپاتیت باشد.

تهوع، اسهال و استفراغ: تهوع، اسهال و استفراغ می تواند علائم بیماری های زیادی باشد یکی از آنها هپاتیت است.

اگر کودک شما دچار علائم هپاتیت است می توانید به صورت شبانه روزی با فوق تخصص گوارش و کبد کودکان، آنلاین مشورت کنید.

آشنایی با فوق تخصص های گوارش و کبد کودکان

چه افرادی در خطر ابتلا به هپاتیت قرار دارند؟

  • فرزندان مادرانی که به هپاتیت مبتلا هستند.
  • افرادی که در معرض مدفوع فرد آلوده به هپاتیت قرار دارند.
  • مصرف غذاهای آلوده که توسط فردی تهیه شده که دست خود را به درستی نشسته است.
  • افرادی که تحت انتقال خون قرار می گیرند یا فرآورده های خونی دریافت می کنند.
  • افرادی که دچار یک بیماری لخته شدن خون مانند هموفیلی هستند.
  • کودکانی که در مراکز و کودکستان های غیربهداشتی نگهداری می شوند که پوشک کثیف به آنها می زنند یا پوشکشان را دیر به دیر عوض می کنند.
  • افراد مبتلا به نارسایی کلیه که نیاز به دیالیز دارند.
  • کودکانی که آب آلوده به مدفوع می نوشند.

راه های تشخیص هپاتیت چیست؟

تشخیص هپاتیت توسط پزشک صورت می گیرد. در صورتی که علائم بالینی هپاتیت مانند تب، اسهال، استفراغ، درد در ناحیه شکم خصوصا کبد، تیرگی ادرار و کم رنگی مدفوع وجود داشته باشد، پزشک به وجود این بیماری مشکوک می شود.

در صورت وجود این علائم وی یک آزمایش خون، تجویز می کند. همزمان پزشک داروهای مصرفی کودک، تماس با شخص مبتلا به هپاتیت، استفاده از فرآورده های خونی، وضعیت تغذیه کودک و …. را برای تعیین نوع هپاتیت بررسی می کند.

علاوه بر آزمایش خون ممکن است که از سونوگرافی کیسه صفرا و کبد نیز استفاده شود.

راه های پیشگیری از هپاتیت چیست؟

  • رعایت بهداشت فردی، شستن مداوم دست ها
  • شستشوی میوه و سبزی های تازه
  • انجام واکسیناسیون روتین کشوری