شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

آرشیو مهر ماه 1401

با اپليكيشن مشاوره پزشكي و روانشناسي مدافون مي توانيد هر روز هفته، در هر ساعتي با پزشك و روانشناس مشاوره كنيد

چرا کودکان آبمیوه نخورند؟

۸ بازديد

چرا کودکان آبمیوه نخورند؟

یک متخصص تغذیه گفت: کودکان نباید آبمیوه را به عنوان وعده غذایی همیشه بخورند.

 

مهرداد آقایی اظهار داشت: نوشیدنی هایی موجود در بازار دارای بزرگنمایی در میزان کالری و ویتامین هایشان است چرا که این آبمیوه ها بیشتر با قند غیر طبیعی شیرین شده و برای انسان به ویژه کودکان مضر است.

چرا کودکان آبمیوه نخورند؟

وی ادامه داد: آب میوه یک غذای سالم برای کودک است که پر ازویتامین، کلسیم و گاهی هم مواد مغذی برای رشد این قشر است. اما متاسفانه برخی شرکت ها با استفاده از عنوان آبمیوه اقدام به فروش آب و شکر و طعم دهنده ها به جای آبمیوه می کنند. ماده ای که برای کودک بیشترین خطر را دارد.

در مدافون می توانید مشاوره روانشناسی دریافت کنید.

این متخصص تغذیه افزود: موضوع مهم این است که آبمیوه ها پر از کالری هستند و این کالری ناشی از قند طبیعی میوه است. مصرف زیاد آبمیوه طبیعی برای کودک هم ضرار دارد و باعث می شود کالری زیادی جذب کرده و امکان سوزاندن این کالری ها وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه آبمیوه به اشتباه جانشین میوه و سبزی کودکان می شود، تاکید کرد: خوردن زیاد آبمیوه همراه با اسهال، حالت تهوع و دل پیچه می شود. آبمیوه هیچ زمان فیبر میوه و سبزی را به صورت کامل ندارد.

راجع به تکرر ادرار در کودکان بیشتر بدانید.

آقایی تاکید کرد: برای درک این موضوع می توانم بگویم اگر یک لیوان آب پرتقال بگیرید، گویی فیبر آن را داخل میوه جا گذاشته و قند آن را گرفته اید. قندی که دشمن کودکان است. درست است که آبمیوه تازه ویتامین و مواد معدنی را حفظ می کند اما مصرف خود میوه برای کودک مفید تر است.

این متخصص تغذیه افزود: بهتر است برای کودکان در هر ۵ وعده غذایی شان میوه و سبزی استفاده شود و تنها اندکی ابمیوه به کودک آن هم در صورت درخواست کودک داده شود. بهتر است میوه و سبزی غذای اصلی بوده و آبمیوه به عنوان مکمل استفاده شود.

نشانه‌های مسمومیت غذایی در کودک را می‌شناسید ؟

۹ بازديد
مسمومیت غذایی نتیجه مصرف مواد غذایی آلوده به سموم مختلف، بویژه سموم میکروبی است که در عرض سه تا ۲۴ ساعت پس از مصرف غذای آلوده علائم آن شامل دردهای شکمی، تب، استفراغ و اسهال آغاز می‌شود. توجه داشته باشید مهم‌ترین آسیب ناشی از مسمومیت به‌واسطه اسهال و استفراغ ناشی از آن، کم آبی بدن کودک است که در صورت رسیدگی نکردن می‌تواند به مشکلی بسیار جدی تبدیل شود . کودکان زیر ۵ سال بیش از دیگران در خطر مسمومیت قرار دارند.

 

نشانه‌های مسمومیت غذایی در کودک را می‌شناسید ؟
 شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی کودکان شامل تهوع، استفراغ، اسهال و کرامپ‌های شکمی(دل‌پیچه) می‌شود. البته علائم عمومی باتوجه به تنوع علل متفاوتند. ممکن است در ابتدا علائم عمومی شامل تب، بی‌حالی ضعف سرگیجه سپس علائم گوارشی ظاهر شوند.
 معمولاً مسمومیت غذایی شامل اسهال و استفراغ می‌شود و در موارد معدود‌تر شامل یکی از این دو مورد است. ناگفته نماند در مسمومیت‌های غذایی ناشی از عوامل ویروسی ممکن است علائم اولیه سردرد، سرگیجه، خستگی و درد عضلات نیز به صورت پیش درآمد ظاهر شوند.
 البته ممکن است سردرد و علائم استفراغ مربوط به بیماری‌های دیگری با علائم مشابه باشد، بنابراین در صورت وجود علائم همراه حال عمومی بد، باید معاینه دقیق توسط پزشک متخصص انجام شود.
 

جبران آب از دست رفته بدن کودک

 قدم اول در کودک مبتلا به اسهال و استفراغ، ارزیابی میزان کم آبی بدن است. از آنجا که آب درصد بیشتری از وزن بدن کودکان در مقایسه با بزرگسالان را تشکیل می‌دهد، بنابراین بروز اسهال یا استفراغ در کودکان اهمیت و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد .
 
بعلاوه هر چه سن کودک کمتر باشد ممکن است سریع‌تر به سمت کم‌آبی (دهیدراتاسیون) پیش رود. حتی در موارد پیشرفته ممکن است متعاقب آن افت فشار خون و اختلال عملکرد ارگان‌ها از جمله در قلب و کلیه اتفاق بیفتد و اختلال الکترولیت‌های خون (سدیم و پتاسیم) و اختلال اسید و باز ایجاد شود .

جبران کم آبی بدن، نه فقط با آب !

 معیارهای نشان‌دهنده کم‌آبی در کودکان شامل عطش، فرورفتگی چشم‌ها، بی‌‌قراری و تحریک‌پذیری می‌شود. توصیه می‌شود در صورتی که کودک کم‌آبی دارد و می‌تواند، بخورد و بیاشامد یک بسته پودر او آر اس را در یک لیتر آب خنک حل کنید و بتدریج به کودک بدهید.
 
توجه کنید آب به تنهایی نمی‌تواند جایگزین این محلول شود و در واقع او آر اس یک سرم خوراکی حاوی الکترولیت‌های ضروری بدن است. در کودکان زیر شش ماه ادامه تغذیه با شیر مادر به‌طور مکرر اهمیت ویژه‌ای دارد. در کودکان بزرگ‌تر می‌توان علاوه بر او آر اس از نوشیدنی‌های دیگر شامل دوغ و چای استفاده کرد، ولی از دادن مایعات قندی در زمان اسهال باید خودداری کرد. همچنین باید از دادن قرص‌های ضد اسهال و ضد استفراغ به کودک به‌طور جدی پرهیز شود.
 

وقتی باید به پزشک مراجعه کنید

 در صورت وجود موارد زیر بر اثر مسمومیت غذایی حتما باید به پزشک مراجعه شود:
 اگر کودک قادر به خوردن نباشد.
 حال عمومی کودک بد باشد.
 تب بالای ۳۸ درجه
 اسهال بسیار شدید باشد به گونه‌ای که با جایگزینی خوراکی با مایعات و او آر اس جبران نشود.
 استفراغ مکرر غیر قابل کنترل
 اسهال خونی
 تغییر سطح هوشیاری کودک
 ادامه استفراغ با وجود دادن او آر اس
 ایمنی در برابر مسمومیت با شیر مادر
 
در فصل گرم سال شیرخواران زیر شش ماه با شیر مادر تغذیه شوند .شیر مادر تا حد زیادی می‌تواند جلوی بیماری‌های عفونی مانند اسهال و استفراغ را بگیرد و موجب افزایش ایمنی کودک می‌شود. در صورتی که تغذیه کودک به هر دلیلی شیر خشک است، حتما شیر باید با آب کاملا مطمئن، تصفیه شده و جوشیده آماده شود.
 در فصل گرم سال، غذا باید تازه تهیه شود و هرگز بیرون از یخچال نگهداری نشود.
 
اگر می خواهید درباره مسمومیت غذایی بیشتر بدانید، این مقاله را بخوانید:
 

تابستانی بدون مسمومیت غذایی

اگر می‌خواهید در برابر مسمومیت غذایی بویژه در فصل تابستان ایمن باشید، موارد زیر را رعایت کنید:
از مصرف غذاهای مشکوک که بیرون فروخته می‌شوند اجتناب کنید.

کاهش علائم پارکینسون با داروی سرطان

۹ بازديد

پارکینسون

مطالعات محققان دانشگاه جرج تاون در واشنگتن نشان می‌دهد داروی درمان نوعی سرطان خون در کاهش علائم بیماری پارکینسون موثر است.

 

به گزارش پایگاه خبری یونایتدپرس، این مطالعه نشان می‌دهد یک داروی رایج درمان لوسمی مزمن میلوئیدی یا به اختصار CML که نوعی سرطان خون است که علائم بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد. این دارو نیلوتینیب  nilotinib نام دارد و نام تجاری آن تاسیگنا (Tasigna) است و باعث افزایش تولید دوپامین می‌شود و اختلال حرکتی را متوقف می‌کند.

کاهش علائم پارکینسون با داروی سرطان

این مطالعه نشان می‌دهد ۲۵ تا ۵۰ درصد دوزی که در بیماران سرطانی استفاده می‌شود،‌ برای کاهش علائم پارکینسون موثر است. محرک اصلی بیماری پارکینسون یک نسخه جهش‌ یافته از پروتئینی به نام آلفا سینوکلین است. این پروتئین در نورون‌های تولیدکننده دوپامین تجمع می‌یابد. جسم سیاه مغز پیام‌های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می‌کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می‌گیرد. به مرور زمان با تجمع آلفا سینوکلین عملکرد سلول‌های عصبی مختل شده و سلول‌ها از بین می‌روند. در این حالت مشکلات حرکتی ایجاد می‌شود و مراحل اولیه پارکینسون شکل می‌گیرد.
در واقع در بیماران مبتلا به پارکینسون میزان دوپامین کاهش می‌یابد و داروی تاسیگنا می‌تواند این کمبود را جبران کند، از طرفی این دارو سطح پروتئین‌های سمی را کاهش می‌دهد. این پروتئین‌های سمی به مرور منجر به مرگ نورون‌های دوپامین می‌شوند. این مطالعه می‌تواند منجر به تولید داروهایی با کمترین عوارض جانبی برای درمان پارکینسون شود.
بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می‌شود و به تدریج بیشتر اندام‌ها را درگیر می‌کند.
بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پارکینسون مبتلا هستند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است. اکنون هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد.  
نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Neurology منتشر شده است.

چربی خون بالا به اندام‌ها آسیب می‌رساند

۱۱ بازديد

چربی خون بالا به اندام‌ها آسیب می‌رساند

محققان دانشگاه سارلند در آلمان مکانیزم‌هایی را شناسایی کردند که چربی خون از طریق آن‌ها می تواند به بروز التهاب و به مرور زمان آسیب زدن به اندام‌های بدن منجر می‌شود.

 

 

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، یکی از مهمترین دلایل التهاب، عفونت است. زمانی که بدن احساس می‌کند میکروارگانیسم‌های خطرناکی مانند عوامل باکتریایی و ویروسی وارد بدن شده‌اند، یک واکنش التهابی نشان می‌دهد. این پاسخ ایمنی کاملا طبیعی است و به حفظ سلامت کمک می‌کند. اگر افزایش التهاب به دلایل دیگری به غیر از عفونت رخ دهد و این حالت غیر طبیعی مستمر باشد، منجر به آسیب‌های متفاوتی می‌شود. 
مطالعات جدید نشان می‌دهد سطح بالای تری‌گلیسیرید که به آن چربی خون نیز گفته می‌شود، یکی از عوامل بروز التهاب ناسالم است. 
محققان در ادامه مکانیسم‌هایی را که چربی خون بالا از طریق آنان می‌تواند منجر به التهاب شود کشف کردند. این تحقیقات در محیط آزمایشگاهی و سپس روی موش‌ها انجام شد و در پایان نتایج آن روی انسان‌ها نیز مورد بررسی و تجزیه قرار گرفت. در این تحقیقات یک مجموعه پروتئینی به نام NLRP3 مورد بررسی قرار گرفتند که در پاسخ سیستم ایمنی نقش دارند. در ادامه مشخص شد پروتئینی که توسط کبد آزاد می‌شود و آپولیپوپروتئین C3 نام دارد، پروتئین NLRP3 را فعال می‌کند. از طرفی میزان بالای آپولیپوپروتئین C۳ منجر به آسیب اعضای بدن می‌شود.

چربی خون بالا به اندام‌ها آسیب می‌رساند

بررسی مدل‌های انسانی نشان می‌دهد میزان بالای این پروتئین در بروز بیماری‌های مزمن کلیه و مشکلات عروقی و حمله قلبی نقش دارد. از طرفی افزایش این پروتئین احتمال مرگ و میر به هر دلیلی را افزایش می‌دهد. محققان اکنون دلیل ارتباط چربی خون با افزایش ابتلا به بیماری‌های مختلف و آسیب به اندام‌های بدن را می‌دانند و بیش از پیش بر لزوم رژیم غذایی کم‌چرب در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، قلبی و دیابت تاکید دارند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Immunology منتشر شده است.